gabinet neuromed

Konsultacje i poradnictwo psychoonkologiczne:

• Dla chorych onkologicznie
  • Dla rodzin osób chorych onkologicznie
  • Dla personelu medycznego pracującego z osobami chorymi onkologicznie

Leczenie nowotworów oparto na trzech dziedzinach: chirurgii onkologicznej, chemioterapii  i radioterapii. Współcześnie jednak do sposobów walki z rakiem dołączono psychoonkologię.

Moment, w którym pacjent musi zmierzyć się z rozpoznaniem nowotworu jest niezwykle trudny. Chory przeważnie nie potrafi poradzić sobie z postawioną diagnozą i z towarzyszącym jej strachem, niepewnością i innymi negatywnymi emocjami. Dlatego też tak istotna jest pomoc i opieka  psychoonkologiczna która umożliwia poprawę jakości życia chorych i ich rodzin.

Chory onkologicznie.

Zapewnienie pomocy psychologicznej pacjentom w trakcie leczenia, nawrotów choroby czy podczas rekonwalescencji jest niezwykle istotne. Psychoonkolog zna specyfikę choroby nowotworowej oraz występujące w niej mechanizmy. Podczas leczenia onkologicznego pomaga uświadomić pacjentowi, jak ważne w tym procesie jest nastawienie psychiczne. Nadmierny strach, załamanie, depresja znacznie utrudniają proces leczenia. Często u niektórych osób pojawiają  się objawy depresji o różnym nasileniu, a także myśli samobójcze . Motywacja do poddawania się niezbędnym procedurom i postawienie sobie nowych celów poprawia jakość życia chorego. Specjalista pomaga uporać się z trudnymi emocjami i z zaakceptowaniem sytuacji. Łagodzi psychiczne skutki diagnozy, pomaga ukierunkować emocje tak, aby nie były one destruktywne. Przygotowuje również chorego do zmian w życiu, które nastąpią w związku z chorobą. Ważne jest, by nauczyć się żyć z chorobą i przechodzić przez jej wszystkie etapy.

Pacjent, który jest zmotywowany do działania, chce wyzdrowieć i widzi sens leczenia dużo lepiej poradzi sobie w tak ciężkiej sytuacji, niż ten, który przechodzi całkowite załamanie.

Rodzina.

W kręgu zainteresowań psychoonkologii znajduje się także pomoc bliskim chorego. Rodzina często zadaje sobie pytania: np. czy wypada żartować z raka, czy jeśli będziemy żartować z raka, to będzie nam lżej? Czy osoba chora na raka będzie się dobrze czuła, jeśli będziemy ją dopytywać o szczegóły związane z leczeniem czy niekoniecznie? itp. itd. Trzeba pamiętać, że zmierzenie się z nowotworem jest wyzwaniem również dla nich. Pacjent niejednokrotnie wypiera chorobę ze świadomości. Natomiast osoby z jego otoczenia żyją w ciągłym strachu i z obawą o zdrowie i życie bliskiej osoby. Dlatego też należy zapewnić im odpowiednią pomoc psychologiczną. Pokazać, w jaki sposób radzić sobie z sytuacją, jak rozmawiać oraz jak troskę przemienić w skuteczne i odpowiednie wsparcie dla pacjenta a nie np. nadmierne zamęczanie go swoją nadopiekuńczością.

Personel medyczny.

Ważne jest również, by osoby pierwszego kontaktu: lekarze, pielęgniarki i inni pracownicy medyczni wiedzieli jak prawidłowo komunikować się z pacjentem zmagającym się  z nowotworem. Sposób prowadzenia rozmowy i przekazywania pierwszych informacji zwykle ma decydujący wpływ na późniejszy stan psychiczny pacjenta. Stąd też niezwykle ważne jest, aby ten właśnie personel, poprzez zachowanie odpowiednich standardów postępowania, był w stanie wspierać pacjenta już na najwcześniejszym etapie leczenia, od samej diagnozy, która zazwyczaj jest silnie traumatycznym przeżyciem.